Hva er Tarebarna?
Tarebarna er en formidlingspakke til barnehager med fokus på kystøkosystemer og hvordan disse påvirkes av oss mennesker. Ettersom ikke alle barnehager har like enkel tilgang til naturen er dette et tilbud tilpasset innemiljøet. Biologer fra Sjøsjukt tar med havet til barnehagen, i form av skjell, tang, fisk og andre marine skapninger. Målet er å lære barna enkel økologi, biologi og menneskelige interaksjoner, hvor plastforsøpling blir et sentralt tema. Her blir det fokus på form, identifikasjon og bevegelse. Teori blir presentert på en engasjerende og interaktiv måte, hvor barna får ta og føle på fysiske gjenstander fra have
Nasjonal rammeplan
I henhold til Utdanningsdirektoratets rammeplan for barnehager i Norge, støtter prosjektet Tarebarna opp om disse punktene i rammeplanen:
Bærekraftig utvikling som verdigrunnlag
Barnehagen skal legge grunnlag for barnas evne til å tenke kritisk, handle etisk og vise solidaritet. Barna skal gjøre erfaringer med å gi omsorg og ta vare på omgivelsene og naturen. Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn.
Barnehagen skal fremme læring
I barnehagen skal barna oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om deres lyst til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal introdusere nye situasjoner, temaer, fenomener, materialer og redskaper som bidrar til meningsfull samhandling. Barnas nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær skal anerkjennes, stimuleres og legges til grunn for deres læringsprosesser. Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser. Barnehagen skal bidra til læringsfellesskap der barna skal få bidra i egen og andres læring.
Bærekraftig utvikling
Tarebarna vil legge til rette for et stimulerende innemiljø som gir barna lyst til å lære om og utforske havet. Formidlingen om livet under vann skal legges frem på en måte som vekker barnas nysgjerrighet. Vi vil sette fokus på å la barna utforske og oppdage sammenhenger mellom artene langs kysten vår, og deres funksjoner i økosystemet. Dette kan bidra til å løfte barnas havforståelse og havkunnskap. I tillegg vil formidlingspakken legge til rette for kritisk tenking, der vi introduserer barna for konsekvensene av marin plast og sammen diskuterer mulige løsninger.
Økt havforståelse, havkunnskap og evne til kritisk tenking bidrar til å bygge barnas relasjoner til havet, og kan igjen føre til miljønyttige holdninger og verdier. Formidlingspakken kan være en viktig byggesten i tidlig alder for å ta bedre vare på havet og utvikle et bærekraftig samfunn. Viktigst av alt er at barna skal ha det gøy mens de lærer!
FNs bærekraftsmål
Sjøsjukt sin visjon er å skape gode havopplevelser hele året. Gjennom havrelaterte prosjekter i ulike formater har Sjøsjukt som som formål å skape engasjement og nysgjerrighet overfor havet, skape holdningsendringer gjennom økt havforståelse og bygge gode relasjoner til havet.
Tarebarna sikter mot å bidra til mestring gjennom læring og økt havforståelse. Det er derfor viktig for forankre Tarebarna i FNs bærekraftsmål, ettersom prosjektet kan påvirke barnas miljøyttige holdninger og verdier knyttet havet.
I prosjektet Tarebarna står disse bærekraftsmålene i fokus:
FNs Bærekraftsmål 14 – Livet i Havet
Innen 2025 forhindre og i betydelig grad redusere alle former for havforurensning, særlig fra landbasert virksomhet, inkludert marin forsøpling og utslipp av næringssalter.
FNs Bærekraftsmål 13 – Stoppe klimaendringene
Styrke enkeltpersoners og institusjoners evne til å motvirke, tilpasse seg og redusere konsekvensene av klimaendringer og deres evne til tidlig varsling, samt styrke kunnskapen og bevisstgjøringen om dette.
FNs Bærekraftsmål 12 – Ansvarlig forbruk og produksjon
Innen 2030 sikre at alle mennesker i hele verden har relevant informasjon om og forståelse av bærekraftig utvikling og et levesett som er i harmoni med naturen.
FNs Bærekraftsmål 4 – God utdanning
Innen 2030 sikre at alle elever og studenter tilegner seg den kompetansen som er nødvendig for å fremme bærekraftig utvikling.